Codzienne jedzenie kurzych jaj jest niezdrowe? To nieprawda!

Chyba każdy choć raz w swoim życiu spotkał się z opinią, że kurze jaja są co prawda smaczne i zdrowe, ale nie powinno się ich jeść częściej niż 1-2 razy w tygodniu. Przez lata obarczano ten produkt spożywczy winą za epidemię podwyższonego cholesterolu, co w świetle współczesnych wyników badań okazało się być nieprawdą. Dietetycy i lekarze nie widzą niczego złego w tym, aby jeść kurze jaja nawet codziennie. Dlaczego warto spróbować? Sprawdź najważniejsze powody.

Jaja są bardzo zdrowe

Nic dziwnego, w końcu wykluwa się z nich nowe życie. Muszą więc zawierać wszystkie kluczowe substancje odżywcze, które umożliwiają rozwinięcie się żywego organizmu. Wśród nich warto wymienić nie tylko białko, ale też bardzo cenne witaminy: A (nazywaną retinolem), E (tzw. „witamina młodości”, odpowiadająca za zdrowy i młodzieńczy wygląd skóry) oraz D (odpowiada m.in. za prawidłowe przyswajanie wapnia).

Jajka są bardzo bogatym źródłem fosforu oraz cystatyny. Jest to związek o właściwościach antybakteryjnych i przeciwwirusowych. Najnowsze wyniki badań dowiodły również, że cystatyna wykazuje działanie antynowotworowe i może minimalizować ryzyko zachorowania na raka piersi, płuc czy czerniaka.

Kolejne ciekawe badanie wykazało, że w żółtku jaja kurzego znajduje się kompleks białkowy yolkina, który ma bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu oraz zwiększa libido. Ponadto jaja zawierają mnóstwo fosfolipidów, w tym lecytynę i cholinę, które mają pozytywny wpływ na układ nerwowy i sprawność mózgu.

Co z tym cholesterolem?

Owszem, kurze jaja zawierają sporo cholesterolu, ale dziś wiemy już, że nie jest to ten typ, który odpowiada za podniesienie poziomu tzw. złego cholesterolu we krwi. Paradoksalnie jest tak, że częste jedzenie jaj może nawet obniżyć poziom cholesterolu!

Między bajki można więc włożyć teorie, jakoby z jedzenia jaj musiały zrezygnować osoby chorujące na miażdżycę czy chcące zrzucić zbędne kilogramy.

Zgodnie z aktualnymi zaleceniami dietetycznymi nie ma żadnego powodu, dla którego powinniśmy ograniczać się do jedzenia jaj kurzych raz w tygodniu. Śmiało można z nich uczynić stałą pozycję w codziennym jadłospisie, byle oczywiście nie przesadzać (2-3 sztuki dziennie to bezpieczna liczba).

Ciekawostką jest przy tym fakt, że najzdrowsze są jaja ugotowane na miękko – krótka obróbka termiczna pozwala zachować najwięcej składników odżywczych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.