Kiedy trzeba wymienić złoże w centralnym zmiękczaczu wody?

Jerzy Biernacki
06.12.2022

Centralny zmiękczacz wody to coraz częstszy element wyposażenia domów i mieszkań. Jego zadaniem jest oczywiście usuwanie nadmiaru twardości z wody, dzięki czemu można od ręki rozwiązać problem kamienia osadzającego się na armaturze, w kotle grzewczym oraz wewnątrz instalacji. Trzeba sobie natomiast zdawać sprawę z tego, że złoże znajdujące się w zmiękczaczu nie jest wieczne i w pewnym momencie będzie wymagać wymiany. Kiedy jest to konieczne? Sprawdź w naszym poradniku.

Średni czas eksploatacji złoża zmiękczającego

Okres użytkowania złoża jest zależy od kilku czynników: rodzaju złoża, jakości wody oraz jej zużycia w gospodarstwie domowym. Należy przyjąć, że bardzo dobrym wynikiem będzie 8-10 letnie eksploatowanie złoża. Po tym czasie konieczne jest już rozważanie jego wymiany.

Te sygnały świadczą o tym, że czas pomyśleć o wymianie złoża

Nie jest tak, że złoże działa perfekcyjnie i nagle przestaje zmiękczać wodę. Większość właścicieli centralnych zmiękczaczy po prostu ignoruje sygnały sugerujące konieczność albo przeprowadzenia regeneracji serwisowej, albo wymiany zużytego złoża.

Podstawowym sygnałem jest uczucie twardości wody – można to wyczuć w trakcie mycia rąk czy brania prysznica. Środki chemiczne gorzej się pienią i łatwiej zmywają ze skóry.

O nieprawidłowej pracy zmiękczacza świadczą również ślady kamienia na armaturze, o których właściciele stacji uzdatniania zdążyli już zapomnieć.

W każdej z tych sytuacji należy wezwać serwis, który oceni, czy złoże nadaje się jeszcze do dalszej eksploatacji. Z reguły fachowcy zaczną od wywołania regeneracji serwisowej, nazywanej szokową, do czego używa się węglanu sodu. Jeśli to nie przyniesie pożądanych efektów, to zapadnie decyzja o wymianie złoża – koszt zależy od pojemności zmiękczacza oraz rodzaju złoża, natomiast przeciętnie jest to około 1000 zł z usługą.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.