Większość Polaków twierdzi, że przywiązuje dużą wagę do codziennej diety i zdrowego odżywiania, ale tylko 13% deklaruje czytanie etykiet na opakowaniach kupowanych produktów – wynika z badania opinii publicznej przeprowadzonego w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach”.
Polacy, nawet jeśli czytają etykiety, często źle interpretują zawarte w nich informacje. Tak jest w przypadku tłuszczów. – Bagatelizuje się ich znaczenie w żywieniu osób zdrowych – mówi dr Katarzyna Okręglicka, ekspert kampanii.
Polacy, owszem, starają się odżywiać coraz lepiej, w zgodzie z panującymi trendami na bycie „fit”. Często jednak w parze z chęciami nie idzie wiedza. W społeczeństwie wciąż panuje wiele mitów żywieniowych. Ich „ofiarą” są często tłuszcze. To składnik odżywczy niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, lecz przez wielu omijany ze względu na samą, źle kojarzącą się, nazwę.
- Obecnie pokutuje przekonanie, że o rodzaj spożywanego tłuszczu powinny dbać tylko osoby z chorobami układu krążenia bądź zaburzeniami lipidowymi. Brakuje wiedzy jakie tłuszcze nadają się do obróbki termicznej, a które powinny być spożywane na zimno. Niewiedza ta wiąże się z niewłaściwymi wyborami konsumenckimi oraz niekiedy unikaniem tłuszczu w diecie, co tym samym może prowadzić do zubożenia diety w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – wyjaśnia Okręglicka.
Kampania „Poznaj się na tłuszczach” ma na celu podniesienie wiedzy Polaków w zakresie zdrowego odżywiania się ze szczególnym naciskiem na przemyślany wybór produktów zawierających tłuszcze. Dzięki prowadzonym działaniom ludzie dowiedzą się m.in. o tym, że tłuszcze to materiał budulcowy, z którego organizm czerpie składniki do budowy tkanek czy narządów. Poznają również różnice między kwasami tłuszczowymi nasyconymi i nienasyconymi. Dzięki temu będą podejmować na co dzień świadome i korzystniejsze dla własnego zdrowia decyzje żywieniowe.
Chcemy, żeby Polacy byli bardziej świadomymi konsumentami, żywili się zdrowiej, wybierali mądrzej – komentuje dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia, jednego z patronów kampanii.
W ramach kampanii prowadzona jest strona internetowa z artykułami ekspertów – www.poznajsienatluszczach.pl oraz fanpage na Facebooku. Organizowane są również specjalne warsztaty dla mediów.
Artykuł partnera.