Na jakim tłuszczu smażyć potrawy? Sprawdź!

Mateusz Nowak
13.02.2017

Teoretycznie decyzja jest prosta – do smażenia idealnie nadaje się olej rzepakowy. Jednak czasami warto sięgnąć po inny tłuszcz, aby nie tylko poprawić smak potraw, ale także zadbać o swoje zdrowie. Wybór jest naprawdę duży. Poznaj najlepsze tłuszcze nadające się do smażenia.

Smalec

Kucharze stawiający na tradycję w kuchni podkreślają, że kotlet schabowy powinien być smażony wyłącznie na smalcu i jest w tym trochę racji. Ten tłuszcz gwarantuje bardzo ciekawy smak mięsa. Smalec nie nadaje się natomiast do smażenia warzyw. Pamiętaj również, że w smalcu znajduje się mnóstwo nasyconych kwasów tłuszczowych, które są bardzo niezdrowe dla organizmu, dlatego ten tłuszcz stosuj tylko wyjątkowo.

Masło

Jajecznica na maśle? Delicje! Problem w tym, że samo masło nie jest najlepszym tłuszczem do smażenia, ponieważ bardzo szybko osiąga wysoką temperaturę i zaczyna się palić. Dlatego, poza jajecznicą, nie stosuj masła do przygotowywania innych potraw, np. mięs, chyba że przepis wymaga krótkiego smażenia.

Rada

Zupełnie inaczej jest natomiast z masłem klarowanym, które idealnie nadaje się do długiego smażenia w wysokiej temperaturze i głębokim tłuszczu.

Olej rzepakowy

Wbrew obiegowej opinii nie jest to najlepszy tłuszcz do długotrwałego smażenia, ponieważ z czasem dochodzi do degradacji tłuszczy wielonienasyconych, co jest szkodliwe dla organizmu. Dlatego olej rzepakowy nadaje się tylko do krótkiego smażenia – dobrze pasuje do piersi z kurczaka czy ryb.

Olej kokosowy

Warto po niego sięgać, ponieważ zawarte w nim nasycone kwasy tłuszczowe nie mają tak dużego wpływu na wzrost poziomu cholesterolu we krwi. Ponadto olej kokosowy świetnie sprawdza się w długotrwałym smażeniu potraw – mówimy oczywiście o oleju rafinowanym.

Olej ryżowy

Rzadko stosowany w kuchni, a szkoda, ponieważ idealnie nadaje się do długiego smażenia mięs, a nawet warzyw. Jego dużą zaletą jest to, że praktycznie nie wydziela żadnego zapachu czy smaku, a więc nie ma wpływu na aromat potrawy.

Oliwa z oliwek

Rafinowana oliwa z oliwek bardzo dobrze nadaje się do smażenia, nawet długotrwałego, ponieważ ma wysoki punkt dymienia i składa się głównie z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, a więc jest dość zdrowa dla organizmu. Pamiętaj tylko, że nie wolno smażyć na oliwie nierafinowanej, która pod wpływem wysokiej temperatury staje się toksyczna.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.