Dlaczego warto włączyć dynię do domowego jadłospisu?

Dynia to jedno z najbardziej niedocenianych warzyw. Zwykle sięgamy po nią jedynie w okresie Halloween, a przecież jest to wyjątkowo zdrowy i smaczny produkt spożywczy, bogaty w cenne składniki odżywcze. Jeśli dynia pojawia się w Twoim domu sporadycznie, czas to zmienić i na stałe włączyć ją do jadłospisu rodziny. Sprawdź, dlaczego!

Dynia jest bardzo zdrowa

Podstawowym składnikiem dyni jest beta-karoten, czyli prowitamina A. To ona odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wzroku, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci, seniorów i osób spędzających dużo czasu przed komputerem. Dodatkowo zawarte w dyni luteina i zeaksantyna chronią przed zwyrodnieniami plamki żółtej.

Jedzenie dyni jest bardzo zalecane osobom chorującym na serce i nadciśnienie. Wszystko dzięki temu, że jest to warzywo wyjątkowo zasobne w potas – zawiera go niemal tyle samo, co pomidory. Potas wspomaga utrzymywanie prawidłowego ciśnienia krwi, zmniejszającym tym samym ryzyko zawału czy udaru.

Ponadto bardzo zdrowe są pestki dyni, które mogą stanowić świetną alternatywę dla słonych przekąsek. Dobrze smakują (również dzieciom), zawierają mnóstwo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz magnezu.

Dobra dla osób na diecie

Dynia, choć słodka, jest doskonałym uzupełnieniem diety redukcyjnej. Warzywo to jest niskokaloryczne, ponieważ 100 g produktu dostarcza nam jedynie 33 kilokalorie, w tym zaledwie 4,9 g węglowodanów. Poza tym dynia jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który pełni funkcję tzw. miotełki, usuwając z organizmu toksyny i ułatwiając trawienie.

Nie bez znaczenia dla osób odchudzających się jest też to, że dynia należy do najbardziej sycących produktów spożywczych – zjadając np. talerz zupy dyniowej czujemy się najedzeni i nie mamy ochoty sięgać po przekąski.

Smaczna i pasuje do wielu dań

Z dyni można przyrządzić samodzielne danie (np. wspomnianą zupę-krem), ale także dodać ją do wielu innych potraw. Atutem tego warzywa jest nienarzucający się smak, dzięki czemu nie będzie ono dominować w daniu. Z dyni spokojnie można też przyrządzić desery, np. przepyszne ciasto dyniowe.

Na koniec jeszcze jeden argument, szczególnie ważny dla rodziców niejadków. Dynia smakuje dzieciom, ponieważ jest słodka i łagodna dla przewodu pokarmowego. Jeśli więc Twoje dziecko kręci nosem na wszelkie warzywa, koniecznie zaserwuj mu dynię pod dowolną postacią.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.