Bób – idealna podstawa zdrowej diety

Aneta Kwapisz
18.07.2016

Wszyscy wiemy, że warzywa są zdrowe i powinny codziennie stanowić element naszego jadłospisu. Wśród nich można jednak wymienić produkty, które wyjątkowo skutecznie wspierają nasze zdrowie. Takim warzywem jest bób. To roślina strączkowa, niezbyt w Polsce popularna, której jedzenie znakomicie wspiera w walce z wieloma chorobami.

Z czego składa się bób?

Bób jest typową rośliną strączkową, co oznacza, że dostarcza organizmowi dużą dawkę energii. Warzywo zawiera spore ilości białka, które jest bardzo dobrze przyswajane przez ludzki organizm. Do tego w bobie znajdziemy mnóstwo kwasu foliowego – wystarczy zjeść 100g tej rośliny, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę, tak ważną dla kobiet w ciąży.

W związku z dużą zawartością białka roślinnego, bób może być podstawą diety wegetarian lub osób, które z przyczyn zdrowotnych muszą ograniczyć spożycie mięsa. Warzywo warto włączyć do jadłospisu w sytuacji problemów z krążeniem czy cholesterolem.

Zdrowotne właściwości bobu

Bób ma wiele właściwości leczniczych, dlatego lekarze coraz częściej zalecają jego spożycie, szczególnie w formie alternatywy dla mięsa czy makaronów. Główną cechą bobu jest wiązanie kwasów żółciowych w jelicie grubym, co z kolei przekłada się na obniżenie cholesterolu LDL we krwi. Wysoka zawartość wspomnianego kwasu foliowego chroni natomiast płód przed wystąpieniem wad rozwojowych.

Jedzenie bobu można polecić osobom cierpiących na nadciśnienie. Roślina ma bardzo niską zawartość sodu, jest za to bogata w potas i błonnik – dzięki temu doskonale reguluje poziom cholesterolu i samego ciśnienia tętniczego.

Warto wiedzieć

Bób, choć jest warzywem wysokokalorycznym, nie tuczy. Wszystko dlatego, że zawarte w nim składniki są bardzo dobrze przyswajane przez organizm i uwalniane powoli, co pomaga wydłużyć proces trawienia. Po zjedzeniu bobu czujemy się długo syci. Warzywo to powinno więc koniecznie znaleźć się w diecie osoby chcącej zrzucić kilka kilogramów.

Ponadto bób jest bogaty w witaminy z grupy B, które mają zbawienny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci oraz układu nerwowego.

Bób nie dla każdego

Jedzenia bobu powinny się wystrzegać osoby chorujące na dnę moczanową. W roślinie tej znajdują się puryny – ich przemiana powoduje powstawanie kwasu moczowego, który u ludzi z dną moczanową jest gromadzony w nadmiarze. To może powodować m.in. kamicę nerkową.

Poza tym bób jest polecanym składnikiem diety praktycznie dla każdego, a szczególnie dla osób cierpiących na choroby układu krążenia, walczących z cholesterolem i nadwagą.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.