Nie jest żadną tajemnicą, że wiele budynków stawianych przez deweloperów nie grzeszy najwyższą jakością wykonania. Wynika to nie tyle ze złej woli, co z pośpiechu i cięcia kosztów – w końcu mieszkania mają przynieść jak największy zysk. Normą jest, że już po zamieszkaniu w lokalu ujawniają się różne usterki, które są na bieżąco usuwane w ramach gwarancji. Co jednak w momencie, gdy deweloper miga się od odpowiedzialności za wady ukryte mieszkania? Podpowiadamy.
Najważniejsze jest to, aby zabezpieczyć się przed taką ewentualnością jeszcze przed odbiorem kluczy do mieszkania. Zanim podpiszesz umowę z deweloperem, poproś prawnika o jej sprawdzenie. Szczególnie chodzi o znalezienie zapisów, które w jakikolwiek sposób ograniczają gwarancję lub zrzucają częściową odpowiedzialność za wady na właściciela.
Drugą, równie istotną kwestią, jest zlecenie odbioru mieszkania doświadczonemu inspektorowi budowlanemu. Nie jest to wysoki koszt (w przypadku mieszkania o powierzchni do 50 m2 usługa kosztuje około 500 złotych), a naprawdę taka pomoc daje nadzieję, że wszelkie istotne usterki zostaną naprawione jeszcze przed podpisaniem odbioru.
Wielu nabywców mieszkań z rynku pierwotnego nie zdaje sobie sprawy, że odpowiedzialność dewelopera za stan techniczny lokalu nie kończy się wraz z gwarancją. W polskim prawie funkcjonuje coś takiego, jak rękojmia. Jest to forma ochrony interesów nabywcy w sytuacji, gdy po czasie ujawnią się wady ukryte.
W przypadku nowych mieszkań są to aż 3 lata. Jednocześnie na usługi wykończeniowe, czyli np. prace glazurnicze, obowiązuje roczna rękojmia.
Z prawa rękojmi można skorzystać jednak wyłącznie w sytuacji, gdy wada fizyczna mieszkania ujawniła się już po podpisaniu umowy lub istniała wcześniej, ale z przyczyn obiektywnych nabywca nie mógł o niej wiedzieć.
Tego typu wadami są m.in.:
Pamiętaj!
Rękojmia nie zadziała, jeśli deweloper udowodni, że nabywca wiedział o zgłaszanych przez siebie wadach jeszcze przed odbiorem kluczy i np. uzyskał z tego tytułu rabat.
Rękojmia daje nabywcy mieszkania dużo możliwości w zakresie dochodzenia swoich praw. Od dewelopera można zażądać usunięcia wady, obniżenia ceny zakupu, wymiany lokalu na nowy i bez wad lub zwrotu pieniędzy.