Każdy, kto przeszedł etap sprzedaży własnego mieszkania, doskonale wie, że bywa to prawdziwa droga przez mękę. Nabywcy mogą przebierać w ofertach, dlatego są wymagający, czasami wręcz kapryśni i potrafią bez skrupułów wytykać różne niedoskonałości w obecności właściciela. Sprawa jest o tyle trudna, że w grę wchodzą duże pieniądze i żadna ze stron nie chce zbytnio ustąpić. Dlatego na całym świecie, a powoli także w Polsce, na popularności zyskuje usługa Home Staging. Na czym to polega?
Home Staging to po prostu profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży. Usługa jest szalenie popularna w Stanach Zjednoczonych, gdzie korzysta z niej większość osób wystawiających dom czy mieszkanie. Profesjonalista potrafi tak przygotować lokal, by natychmiast zyskał w oczach potencjalnych nabywców, co nie tylko przyspiesza sprzedaż, ale też pozwala uzyskać znacznie wyższą cenę od pierwotnie zakładanej przez właścicieli.
Celem Home Stagingu jest też natychmiastowe zwiększenie zainteresowania nieruchomością. Dlatego profesjonalna firma oferuje także wykonanie odpowiednio zachęcających zdjęć, stworzenie tekstu oferty czy zorganizowanie dnia otwartego.
Najczęściej są to doświadczeni agenci nieruchomości, którzy doskonale orientują się w oczekiwania nabywców, potrafią wyczuwać rynkowe trendy, a przede wszystkim sprytnie ukryć mankamenty i uwidocznić zalety domu czy mieszkania. Z firmami zajmującymi się Home Stagingiem współpracują też designerzy, architekci, ekipy sprzątające i oczywiście pośrednicy w obrocie nieruchomościami.
Wszystko zależy od konkretnej nieruchomości. Czasami znaczne zwiększenie wartości lokalu można uzyskać poprzez zwykłe posprzątanie, odświeżenie łazienki czy odmalowanie mebli kuchennych. W innych przypadkach niezbędne jest przeprowadzenie małego remontu. Zdarza się też, że spektakularny efekt osiąga się dzięki przemeblowaniu salonu i zmianie przeznaczenia pomieszczeń.
Home Staging wykorzystuje zasadę, że oglądający podejmuje decyzję o zakupie nieruchomości w ciągu pierwszych 30 sekund jej oglądania. Później oczywiście pojawia się analiza możliwości finansowych, jednak efekt zakochania się w mieszkaniu czy w domu jest tutaj kluczowy.
Drugim, niemniej istotnym zadaniem specjalisty, jest uporządkowanie przestrzeni lokalu w taki sposób, aby nabywcy mogli bardzo łatwo wyobrazić sobie siebie mieszkających w nim na stałe. Dlatego w profesjonalnie przygotowanym wnętrzu nie ma miejsca na osobiste pamiątki, graty i meble poustawiane bez ładu i składu.
W Polsce stale przybywa firm specjalizujących się w Home Stagningu. Cena takiej usługi zależy od wielkości nieruchomości i zakresu niezbędnych do wprowadzenia zmian. Jedno jest pewne: to się opłaca, bo każdy dzień oczekiwania na nabywcę wiąże się z kosztami dla właściciela. Lepiej jest więc zrobić wszystko, by skrócić ten proces.